Australie, het paradijs - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart Pijl - WaarBenJij.nu Australie, het paradijs - Reisverslag uit Cairns, Australië van Bart Pijl - WaarBenJij.nu

Australie, het paradijs

Door: Bart van der Pijl

Blijf op de hoogte en volg Bart

19 Februari 2017 | Australië, Cairns

Goedemiddag Nederlandse vrienden!

Het laatste verslag eindigde vlak voor we de zeilboot opgingen, richting de Whitsunday islands! Sindsdien hebben we veel gedaan, en inmiddels hebben we Australie ingeruild voor Bangkok. Bij dezen even een update over de laatste tijd in Australie.

Whitsunday's! Wat een prachtige tijd was dat. De boot vertrok met 24 mensen. Op deze zeilboot zouden we twee dagen en twee nachten doorbrengen. De weersverwachting was niet best, maar niets bleek minder waar! Met veel geluk hebben we heerlijke zonnige dagen gehad.
Beeld je even in; je ziet een wit strand, palmbomen, biertje in je hand, blauwe lucht. Een bootje ligt in het water, jij ligt op het strand.
En beeld je verder in: je springt het water in, met een snorkelset. En dan zie je Nemo met z'n familie, en koraal, en heel veel vissen. Varierend in grootte, varierend in kleur.
Dit was hoe deze dagen eruit zagen. Snorkelen, zwemmen, strand. Heerlijk! Als er op aarde een plek bestaat die lijkt op het paradijs, dan zou deze plek ervoor in aanmerking komen.

Na twee dagen keerden we terug naar de haven van Airlie Beach. HIerna vertrokken we via Townsville naar Magnetic Island. Hier hadden we voor vertrek nog nooit van gehoord, maar van medereizigers hoorden we dat dit de moeite waard was. En dat was het zeker! Dit is het eiland waar je Kangaroos en Koala's in het wild kunt spotten. Het eiland is klein, maar erg gevarieerd.
Overal waar je komt, kom je weer mensen tegen die je eerder hebt ontmoet op reis. Iedereen is tenslotte op doorreis, en dan kom je elkaar vast ergens wel weer tegen. Met de Engelse Tommy en Carolina die we ontmoet hadden op de boot, en met de Duitse Heike, die we ontmoet hadden in Byron Bay, hebben we een auto gehuurd om het eiland te verkennen. In een half uurtje heb je alle wegen een keer gereden, maar de plekken waar je komt zijn fascinerend. In tegenstelling tot Whitsunday island waren deze stranden niet toeristisch. We liepen met z'n vijven over het strand. Soms gewoon even stil zijn, genieten van de natuur. In je eentje op het strand, aan zee, zonder enig geluid anders dan een zacht briesje. Het was heerlijk!
Bij deze stranden konden we helaas niet zwemmen, in verband met kwallen. Maar toen een local ons vertelde dat ze er al dertig jaar zwemt, hebben wij uiteraard ook een duik genomen. Door de stroming is het water in sommige baaien aangenaam warm. Het strand loopt rustig af het water in. Deze ingredienten zorgen ervoor dat je wel een tijdje in het water kan liggen. Als je dan het warme water uitkomt, voelt de dertig graden ineens als koud! Wat hebben we het toch zwaar.

Na Magnetic Island zijn we naar onze laatste stop in Australie gegaan: Cairns. In Cairns zelf valt niet veel te beleven, maar Cairns is een goede uitvalsbasis voor veel tours. In het noorden ligt o.a. Cape Tribulation, waar tours naartoe gaan; aan de kust van Cairns ligt het Great Barrier Reef, waar tours naartoe gaan; en in het zuiden ligt een regenwoud met veel watervallen, waar tours naartoe gaan.
In Cairns is het heel warm, en omdat we het Great Barrier Reef al hadden gezien, kozen we voor de tour naar het regenwoud. Een uurtje rijden van Cairns, net in de bergen, kan het weer ineens heel anders zijn. Je ziet de regen letterlijk aankomen, maar omdat het hier nog steeds 34 graden is, is de regen zeker geen straf! De hele dag hebben we watervallen bezocht, door het regenwoud gelopen en veel lol gehad met de groep. Met deze groep zijn we dezelfde avond nog uit geweest. Het was tenslotte onze laatste avond in Australie, en die moet je goed benutten!

Dit waren onze ervaringen in Australie. Australie is prachtig; een paradijs. Wat zou ik hier graag eens terugkomen! Nu ruilen we het ruime, wijdse en dure Australie in voor het chaotische, drukke en goedkope Bangkok.

Bye bye Australia, cheers mate!

• 21 Februari 2017 - 19:48

Diane:

Volgens mij vervelen jullie je geen seconde, wat een vol programma. Maar wat een mooie belevenissen!