Van Brisbane tot Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Bart Pijl - WaarBenJij.nu Van Brisbane tot Airlie Beach - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Bart Pijl - WaarBenJij.nu

Van Brisbane tot Airlie Beach

Blijf op de hoogte en volg Bart

07 Februari 2017 | Australië, Airlie Beach

Het is al weer een tijdje geleden, maar in de tussentijd is er veel gebeurd. De vorige blog eindigde toen we Queensland inreden, op weg naar Brisbane. We hadden van tevoren niet veel zin in weer zo'n grote stad, nadat we uit het relaxte Byron Bay kwamen. Maar Brisbane was leuk! In tegenstelling tot, bijvoorbeeld, Amsterdam, waar het office district zich vooral buiten het centrum bevindt, bestaat het centrum van Brisbane juist wél voornamelijk uit kantoren. En dat vult direct de skyline. De authentieke huizen zijn er helaas nauwelijks meer te vinden.
Brisbane ligt aan een rivier en als echte toeristen hebben we de toeristenferry gebruikt om de stad te verkennen. 'S avonds is het erg leuk langs de rivier. Onder de hoge kantoren zitten veel restaurantjes. De restaurantjes zien er leuk en gezellig uit, maar zijn helaas onbetaalbaar. Naast gebouwen kent Brisbane een hele grote botanische tuin, en de 'Southbank'. Brisbane ligt niet aan zee, maar misschien dat iemand ooit dacht 'ik wil ook kunnen zwemmen', dus bedacht men om een enorm zwembad te maken in de stad. Heerlijk om even af te koelen, met een uitzocht op, jawel, kantoren.

Natuurlijk is er veel meer te zien in Brisbane dan wij hebben gezien, maar voor een stedentripje is twee dagen Brisbane wel genoeg. We zijn doorgereisd naar Rainbow beach, van waar onze reis naar Fraser Island begon. Met vier 4x4 drives, met in elke 8 personen, vertrok onze groep naar het grootste zandeiland ter wereld. Het strand is de snelweg, en deze is maar liefst 122 km lang. Rijden op zacht zand voelt als je eerste rijles, en met het stuur rechts en ruitenwisserhendel links, is het een uitdaging om dat ding te besturen.
Maar wat was het fantastisch! Alsof we drie dagen in het paradijs hebben rondgelopen. Prachtig!
Lake McKenzie, Champagne pools, Lake Wabby, Indian head, Eli Creek en nog veel meer. Ik kan niet van alles een foto meesturen, maar Google schijnt ook wel een paar plaatjes te hebben.

We verbleven in tentjes, middenin de natuur. In de buitenkeuken bereidden we ons eten. Gelukkig waren er wel douches en toiletten, maar verder was het primitief. Je hebt geen telefoonbereik, alleen elkaar. Het was een hele beleving en een prachtige ervaring.

Fraser Island was trouwens ook de plek waar we een bruine slang hebben gezien, op 20 cm afstand. Hij deed niks, best lief zo'n beestje.

Kortom, Fraser Island is het paradijs op aarde. Na drie dagen zijn we levend en wel weer teruggekeerd naar het vasteland. O ja, vlak voordat we op de ferry terug gingen, lag daar nog een schildpad. Zonder hoofd. Die had een dingo opgegeten. Arme schildpad.

Onze reis werd vervolgd naar Agnes water / Town of 1770. We zijn meegereden met onze Deense vrienden Viktor en Rasmus, die we hebben ontmoet op Fraser Island. In Agnes water is eigenlijk niet veel te doen, maar het is een populaire tussenstop tussen Fraser Island en Whitsunday Island. Wat je wel kan doen in Agnes water, is surfen! Onze tweede surfles is een feit en wat was het weer heerlijk. Eenmaal in het water hoorde we dat daar ook blauwe kwallen zaten. En die zijn volgens de surfleraar 'dangerous as hell'. Ook dat weer overleefd.
Verder was het hostel leuk, en het strand mooi. Een rustig plaatsje waar je niet veel hoeft te doen om het naar je zin te hebben.

Momenteel zijn we al twee dagen in Airlie beach. Dit is de haven waar alle boten vertrekken naar Whitsunday islands. De laatste dagen hebben we rustig aan gedaan. We zitten vaak aan de 'Lagoon', een zoutwater zwembad, vergelijkbaar met het zwembad in Brisbane. Dat hebben ze hier aangelegd omdat zwemmen in zee in dit deel van Queensland te gevaarlijk is.

Gisteren was een mooie dag. Ik was jarig! Deze dag werd ingeluid met het verkaardagscadeautje van Roos, en wat voor een: skydiven!! Wat was dat vet! Boven de eilanden, van 14.000ft hoogte uit een vliegtuig springen. Een onvergetelijke ervaring!

Voordat we 's avonds wat drankjes en dansjes hebben gewaagd, natuurlijk eerst even gebeld met het thuisfront in Nederland. In de ochtend waanden we ons even in Nederland; het regende! Na deze tropische regenbui konden we gelukkig weer zwemmen in de Lagoon. Dat ik kon zwemmen op m'n verjaardag, herken ik alleen van kinderpartijtjes. Deze verjaardag vergeet ik niet meer!

Morgen vertrekt onze boot naar de Whitsunday islands. Onze boot heet, schrik niet, Spank me!
Het is nu wat bewolkt, maar de temperatuur is goed. Hopelijk gaat de zon schijnen op de eilanden, zodat we ook van dit paradijsje volop kunnen genieten.

Liefs, Bart

• 07 Februari 2017 - 19:43

Opa En Oma:

Wat leuk dat we je op je verjaardag weer even konden zien. Leve de techniek.
    Nog van harte en veel goede jaren na deze. Heb je het ook leuk Roos?
    Wat een lef om zo te springen vond je ook niet?
    Ik zou het niet durven denk ik.
    Tot een volgend keer.
    groetjes Opa en Oma

• 08 Februari 2017 - 12:08

Nisette:

Volgens mij zijn jullie al lekker gewend aan het backpack-leven. Hou dat vast en laat ons heerlijk meegenieten van al die leuke verhalen die nog komen. Lfs Nisette en Marco